Kvaliteetaeg tähendab eelkõige seda,
et lapsele pööratakse jagamatut tähelepanu – keskendutakse vaid temale. Seetõttu
ei ole lapsel kasu sellest, kui mängime temaga söögitegemise ajal – vahepeal segame
suppi või vaatame kartuleid – vaid pigem tuleks lapsega mängida kas enne või
pärast söögitegemist. Uskuge, kartulil ja supil on siiralt ükskõik, kui samal
ajal telefoniga räägite või nõusid pesete, aga lapse jaoks on oluline saada
jagamatut tähelepanu.
Võib-olla lapse armastuse keel ei
olegi kvaliteetaeg, kuid ta siiski vajab vanemate jagamatut tähelepanu. Veelgi enam,
kui lapsed käituvad lapsepõlves halvasti, siis võivad nad vaid püüda vanemate
tähelepanu saada. Laste jaoks näib ka negatiivne tähelepanu parem kui
mittemingisugune tähelepanu.
Kui küsida lapselt, kuidas ta teab,
et ta vanemad teda armastavad ja ta vastab teile „Seepärast, et nad teevad
minuga igasugu asju koos“ või midagi sarnast, võib see olla märk sellest, et
lapse armastuse keel on kvaliteetaeg. Kvaliteetaja puhul ei olegi oluline
tegevus, vaid see, et ollakse koos. Tehakse asju koos.
Mida vanemaks saab aga laps, seda
keerulisem on temaga aega veeta. Kui laps alles õpib roomama ja käputama, siis
me saame kas või põrandal tema kõrval istuda. Kui ta õpib esimesi samme, saame
tema juures olla ja teda toetada. Kui aga laps läheb kooli, tekivad
koolivälised tegevused ning laps veedab üha vähem aega kodus. Lisaks võivad
need koolivälised tegevused olla sellised, millest meie kuidagi osa võtta ei
saa või ei oska. Veelgi raskem on aega leida aga siis, kui lapsi on mitu. Pidage
meeles, et see, kui ema mängib kolme lapsega lauamängu, ei ole kvaliteetaeg. Ema
peab leidma iga lapse jaoks individuaalselt aega, mis on äärmiselt oluline
lapse emotsionaalse arengu suhtes.
Kvaliteetaja üheks oluliseks osaks
on silma vaatamine. Pilk, millega last vaatame, peaks olema hooliv ja armastav,
meeldiv. Kui vaatame last armastava pilguga vaid siis, kui ta meile headmeelt
valmistab, ei ole see märk tingimusteta armastusest. Kui laps aga saab mingi
pahandusega hakkama, siis peaksime püüdma talle läbi meeldiva pilgu mõista
anda, et armastame teda kõigest hoolimata.
Lapsed tunnevad emotsioone ja
tundeid nagu täiskasvanudki. Kvaliteetaja üheks aspektiks on teise inimese
tunnete ja mõtete vastu huvi tundmine. Lapsedki vajavad, et nende emotsioonide,
tunnete, mõtete, soovide ja unistuste vastu huvi tuntakse. Loomulikult on mõned
lapsed avatumad kui teised ja sama kehtib ka täiskasvanute puhul. Samas, tuleks
meeles pidada, et muredest, probleemidest ja tunnetest rääkimine saab alguse
kodust. Mingil määral on seda siiski võimalik õpetada. Kui laps on harjunud oma
siseelust rääkima, teeb ta seda ka tulevikus, kui loob erinevatet tasanditel
inimsuhteid. Ühtlasi on ta sellisel juhul suure tõenäosusega emotsionaalselt
terve inimene.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar